Педагогічна скарбничка





















Опис
досвіду роботи
                                                     


Тема досвіду:     Інтерактивне навчання як 
                            важливий засіб підвищення 
                            ефективності уроку зарубіжної 
                            літератури
                                                                      
Адреса  досвіду:Твіржанський навчально-виховний
                            комплекс І-ІII ступенів 
                            Мостиської міської  ради
 Автор:              Феник  Марія  Миколаївна
                          
                                       Зміст  досвіду


   Феник Марія Миколаївна  працює учителем  зарубіжної  літератури 29 років.
   За  наслідками  попередньої  атестації їй підтверджено кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої  категорії».
   Протягом 2012- 2017 років дирекцією НВК вивчався досвід роботи Фе- ник М.М.з проблеми «Інтерактивне навчання як важливий засіб підвищення ефективності уроку зарубіжної літератури». Вивчення показало, що Марія Миколаївна – творчий, ерудований, ініціативний учитель. Досконало обізнана з методикою викладання свого предмета. Активно використовує інтерактивні методи. Творчо підходить до вибору цілей, мети навчання і засобів їх реалізації. Доброзичлива і вимоглива у ставленні до вихованців, прагне  навчити  кожного учня, враховуючи його потенційні можливості.
                                  Актуальність проблеми
Один із основних напрямків діяльності вчительки - пошук шляхів і засобів активізації  навчального процесу.  Цю проблему обрала, виходячи з таких міркувань:
 1. Останнім часом знизився інтерес учнів до знань, вони стали пасивними.  І запобігти цьому певною мірою можна завдяки більш широкому застосуванню інтерактивних методик, які активізують діяльність учнів, розвиваючи їх творче мислення, уміння спілкуватись, розмірковувати, критично ставитися до масової культури, зокрема продукції телебачення, вміння відбирати те, що збагачує духовно, розуміти дезінформацію та спотворення реальної дійсності.  Сьогодення свідчить, що така особистість зможе досягти успіхів у навчанні і роботі. Є очевидним, що цінність знань, здобутих учнями у стінах школи, полягає не так у теоретичному їх засвоєнні, як у формуванні навичок їх практичного  застосування.                    2. Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної, на відміну від людини - виконавця, самостійно мислити, продукувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення і успішно розв'язати цю проблему допомагають інтерактивні форми навчання.                                        
Досвід учительці підказав, що „звичайні" методики можна активізувати, пам'ятаючи, що спеціальні „інтерактивні" форми навчання відзначаються переважанням інших факторів над спонуканням; інтерактивні методи не витісняють традиційні, а доповнюють їх, даючи більше можливостей для вибору оптимальних.
   Отже, актуальність проблеми, вибраної учителькою, є очевидною.
                     
                    Теоретичне обґрунтування досвіду
  Розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти в працях В.Сухомлинського, М.Скаткіна, О.Бабанського, творчості вчителів - новаторів 70-80 р.р. (Ш.Амонашвілі, В.Шаталова, Є.Ільїна, С.Лисенкової та інших), теорії розвиваючого навчання.
У західній Європі та США групові форми навчальної діяльності учнів активно розвивались та вдосконалювались. Наприкінці XX століття інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують при викладанні різноманітних предметів. Інтерактивне навчання дозволяє збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість, а й на почуття учня. З аналізу випливає, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання, а найбільших - інтерактивного.
За оцінками російських психологів старший школяр може, читаючи очима, запам'ятати 10% інформації, слухаючи - 26%, розглядаючи - 30%, слухаючи і розглядаючи - 50%, обговорюючи - 70%, особистий досвід - 80%, спільна діяльність з обговоренням - 90%, навчання інших - 95%.
Процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активної участі в цьому процесі. Цього можна досягти тільки за допомогою активного (інтерактивного) методу
                        Технологія досвіду
Об'єктом дослідження технології досвіду вчительки, його змісту, конкретних методів,прийомів,форм роботи були уроки зарубіжної літератури у 5,7,9,11 класах. 
На уроках учительки спостерігається співтворчість з учнями,  спільне відкриття істини, активний пошук відповідей на  питання,  які стимулюють самовиховання. Більшість її уроків має дослідницький характер. Велику увагу приділяє роботі з текстом художнього твору, вчить школярів самостійно оцінювати літературні образи, висловлювати свої міркування.
Впроваджуючи інтерактивне навчання, їй вдається розв'язувати одне з найголовніших завдань - розвиток комунікативних умінь і навичок, встановлення емоційних контактів, вміння працювати в команді, де треба прислуховуватись до думки товаришів.
Будучи прихильником інтерактивних методів, реалізовує важливий принцип виховання «Допоможи  мені,  щоб я зробив це сам». Пропонує учням проблеми для спільного розв'язання, моделює життєві ситуації, використовує рольові ігри. Ігрові моменти є або складовою якогось етапу заняття, або окремим уроком.
   Поєднання серйозного аналізу і захоплюючої гри – один із методів роботи. Так, у 5-7 класах вона використовує такі інтерактивні методи: розповідь від імені персонажа твору, створення реклами, презентацію літературних персонажів, лист до літературних героїв,  ділові ігри,  рольові ігри, вікторини.
Наприклад, Гра «Інтерв’ю з письменником»  ( Е.Сетоном-Томпсоном), Марком Твеном (5клас) , інтерв’ю з героєм  (за романом В.Скотта «Айвенго»)
1.Чому ваш батько вигнав вас з дому?
2.Кому ви служите?
3.Чому це не подобається вашому батькові?                                   
4.А чому ви – сакс – пішли служити норманові Річарду?
5.Чому ви вирішили взяти участь в турнірі в Ешбі?
6. Чи були ви впевнені у своїй перемозі?
   Під час  рольової  гри «Перевтілення»( 9 клас ) учням, які отримали випереджувальне завдання, пропонувалося зіграти ролі пана Журдена, графа Доранта, пані Журден, Клеонта. Вони почергово виступали перед класом і повідомляли (від першої особи) усе, що їм відомо про персонаж, відстоюючи «свої» точки зору та пояснюючи їх.
   Вчитель практикує створення реклами за прочитаним твором. Цей вид роботи сприяє розвитку пам'яті, кмітливості, уважності, винахідливості, умінню логічно мислити і відбувається в захоплюючій формі. Учні об'єднуються в групи і створюють рекламний ролик. У класі кожна група демонструє свою рекламу, а інші учні аналізують її.
  Практикує також  створення презентацій за прочитаним твором, презентацію книжок та створення буктрейлерів.
  Надає перевагу активним формам навчальної діяльності. Часто для характеристики персонажа практикує інтерактивну вправу «Сонечко» (наприклад, за китайською народною казкою «Пензлик  Маляна»), 5 клас
     Дуже важливо на уроках залучати всіх учнів. У цьому їй допомагають такі методи, як "Коло" та "Мікрофон". ". Вони дають можливість усім сказати швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.                                                                             
Пропонує методом « Мікрофон»  продовжити речення:  на уроці мене вразило те, що…  Я дізнався (-лась), що… Я навчився (-лась)… Я зробив (-ла) для себе такі висновки...   Раніше я не задумувався…   Мені б хотілося…   На мою думку…
   Методом «Коло» - «рефлексивний екран» пропонує учням по колу висловитися,  вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану на дошці:  Сьогодні я дізнався…  Було цікаво…    Було важко…   Я виконував завдання…    Я зрозумів, що можу…   Я відчув, що …   Я навчився…   Я зміг…  Я спробую…  Урок дав мені для життя…
    Під час вивчення твору Елеанор Портер «Полліанна» пропонує класу скласти «асоціативне коло» рис  вдачі  Полліанни  (добра, кмітлива, фантазерка, оптимістка, милосердна, доброзичлива, життєрадісна, дружелюбна, мрійна)
    Характеризуючи  образ  Айвенго,  рекомендує вправу «Асоціативний ланцюжок». Завдання: дібрати слова, словосполучення до слова «лицар».
(воїн,
захисник, справжній чоловік, вірність законам лицарства, шляхетність, честь, гідність, порядність, повага, відданість,  участь у лицарських  турнірах).       
    Методом «Мої асоціації» пропонує скласти умовний портрет до образу леді         Ровени
Р-   романтична
О -  обачна
В -  виважена
Е -  енергійна
Н –  ніжна
А -  активна
   Методом «Асоціативна розминка» під час вивчення теми «Друга світова    війна в європейській поезії» ( 7 клас) пропонує запитання:
-Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?
-Що вам відомо про Другу світову війну?
-Яка роль українського народу у цій війні?
  З метою активізації учнів проводить  літературні  диктанти.
  Пропонує завдання - вставити пропущені слова.
В. Скотт народився 15 серпня 1771 року в столиці Шотландії Единбурзі, в родині заможного юриста. У січні 1772 року Вальтер захворів на дитячий параліч і  назавжди залишився кульгавим. В. Скотт - творець жанру історичного роману, яскравий приклад- роман „Айвенго”.Історичний роман- різновид роману,   в  якому історія переплітається з авторським вимислом, а реальні особи співіснують з вигаданими особами. В. Скотт помер від інфаркту 21 вересня 1832 року.
   Інтерактивний метод «Гронування» спонукає учнів вільно думати і відкрито висловлюватися на певну тему. Його завдання - встановити зв’язки між окремими поняттями. Під час вивчення теми «Як Робін Гуд став розбійником» у 7 класі ставить завдання перед учнями: схарактеризувати риси вдачі героя. Проілюструвати свою відповідь цитатами з тексту. Скласти  інформативне гроно «Риси вдачі Робіна Гуда»
                    шляхетний
      спритний                    розумний
                                  
сміливий           Риси вдачі             скромний      
                            Робіна Гуда
                                      порядний                                                                                                                                                                                                                                    справедливий
            має  почуття  власної  гідності
  Інтерактивна вправа складання  сенканів сприяє розвитку памяті,
умінню логічно мислити, комбінувати, робити висновки. Наприклад, складання сенкану за романом  В. Скотта «Айвенго».
«Айвенго»  
Історичний, величавий  
Розповідає, знайомить, розкриває
Широка панорама середньовічної Англії
Роман.
    Практикує й такі види завдань,  як складання кросвордів, ребусів, вікторин, казок, загадок. Робота над кросвордом, складеним учнями вдома до комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич»        Приклад кросворду

1. Жанр твору «Міщанин-шляхтич». (Комедія)
2. Збіднілий дворянин, що позичає гроші в головного героя твору. (Дорант)
3. Ім’я дочки головного героя. (Люсіль)
4. Ім’я служниці. (Ніколь)
5. Ім’я слуги. (Ков’єль)
6. Ім’я маркізи, до якої залицялись два герої твору. (Дорімена)
Ключове слово для перевірки. Ім’я автора твору «Міщанин-шляхтич» (Мольєр)                                                                   
   На уроках створює сприятливу атмосферу для вільного висловлювання думок, обстоювання власних поглядів, позицій. Для цього використовує  дискусію. Така форма роботи сприяє підвищенню інтересу до навчального матеріалу й, водночас, якості засвоєння знань. Збагачує досвід учнів у веденні полеміки, привчає шанобливо ставитися до думки товариша, виробляє вміння знаходити єдине правильне рішення, прискорює темп уроку.
   Основою роботи вчительки з учнями старших класів є проблемний метод і групова форма роботи. Вчителька вміло заохочує учнів висловити свою думку, ідею, почуття. Поставивши перед класом проблемне завдання, уникає при цьому питань „закритих" з однозначними відповідями „так" чи „ні". Одинадцятикласники пропонували відповіді на проблемне запитання: «Для чого автор вдається до фантастичного прийому перевтілення людини в комаху?»(під час вивчення оповідання Ф.Кафки «Перевтілення»). Творча група готувала повідомлення про життєвий і творчий шлях драматурга Г.Ібсена, усі продумували відповідь на запитання «Що треба для сімейного щастя?» під час вивчення драми «Ляльковий дім». У шостому класі відбулося обговорення проблемного запитання за твором Джека Лондона «Любов до життя». Звучало запитання, чому в українському перекладі звучить назва «Жага до життя»? Котрий із перекладів подобається вам більше і чому.
   На уроках повторення та узагальнення вивченого матеріалу проводить гру «Впізнай письменника», «3устріч з письменником», літературні вікторини: «Чи уважними ви були читачами?», «З якої країни гість?», «З якого твору персонаж?».
   Марія Миколаївна керується тим, що навчально - пізнавальну діяльність школяра стимулюють не лише методи навчання і цікавий матеріал, а й атмосфера, в якій відбувається процес навчання. Вміло створює на своїх уроках атмосферу доброзичливості, поваги до учня, співпереживання.
                         Результативність досвіду
   Відвідані уроки свідчать про те, що вчитель зацікавлює школярів предметом, формує активну життєву позицію, розвиває творчі здібності, удосконалює мовленнєві і мисленнєві навички учнів, створює ситуацію успіху, де кожен школяр почуває себе вільно і невимушено на уроці.
Вдало підібраний матеріал збагачує світогляд школярів, знайомить з новими іменами та поняттями, розвиває навички аналізу художнього твору, самостійність мислення. Під час підготовки до уроку добирає завдання, які б активізували емоційні та інтелектуальні можливості учня. Прагне, щоб кожна дитина відчула свою власну причетність до всього, що відбувається на уроці.
Використання інтерактивного навчання на уроках - це лише засіб для створення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно- орієнтоване навчання.
 Цінність підходу до викладання предмета полягає в тому, що він дає змогу залучити до активної участі всіх учнів класу, активізувати розумову діяльність дітей, пов'язати вивчення матеріалу з життєвим досвідом.
 Як результат - більше половини її школярів ( 80%) мають високий і достатній рівень навченості. Вони беруть активну участь у шкільних і районних конкурсах декламаторів, юних поетів. Чимало випускників здобули філологічну освіту. Підготовлені нею учні протягом останніх п’яти років займали призові місця у конкурсах, а саме:
2012-2013 н.р.- Лауреат обласного фестивалю-конкурсу, II місце в обласному конкурсі «І слово, і пісня, матусю, тобі»;
2012-2013 н.р.-II місце у конкурсі юних літераторів Львівщини «Весняний легіт»;
2012-2013 н.р.- I місце у районному конкурсі гумористів «Українські пересмішники»;
2015-2016 н.р.- II місце у районному конкурсі «Смарагдова ліра» в номінації «Художня література»;
2015-2016 н.р.- II місце у районному конкурсі «Обєднаймося  ж, брати мої»;
2016-2017 н.р.- I місце у районному конкурсі читців до дня рідної мови «Мова українська – мова єднання».
                                  Апробація досвіду
   Досвід роботи вчительки апробовано у Твіржанському НВК І-ІII ступенів. Його ефективність обговорювалася на засіданні педагогічної ради та на методичному об'єднанні локального освітнього округу. Досвід роботи узагальнила у методичному посібнику «Інтерактивне навчання  як  важливий  засіб  підвищення  ефективності   уроку  зарубіжної літератури», який апробований та схвалений методичною радою відділу освіти Мостиської районної державної адміністрації. На базі НВК організувала і провела семінар-практикум для вчителів «Активні й інтерактивні методи навчання», методичний практикум “Шляхи реалізації літературознавчої лінії навчальної програми Державного стандарту  базової та повної загальної  середньої освіти із зарубіжної літератури», семінар-практикум для вчителів ЛОО «Створення біоадекватних умов для мотивації учнів на уроках зарубіжної літератури». Учасник творчої групи учителів зарубіжної літератури, координатор I Міжнародної учнівської гри зі світової   ( україн-ської і зарубіжної) літератури «Соняшник».
 Досвід роботи учительки має перспективу бути впровадженим у практику роботи шкіл району.
       Заступник директора з навчально-виховної роботи
 Твіржанського НВК І-ІІІ ступенів                 І.С.Щербата                  

1 коментар:

                  Біографічно - літературний  журнал                                                    "  Шлях до Тараса " ...